De Kracht van een Logo
Als u kinderen heeft die tijdens een lange autorit al eens moeten worden beziggehouden, dan herkent u beslist het spelletje om voor het eerst het merk van een wagen te herkennen zonder uiteraard de merknaam te zien, dus puur op het visuele én vanop een afstand.
Wereldwijde (h)erkenning in uw eigen sector is één uitgangspunt waarom een logo zo belangrijk is, maar er zijn nog een paar andere redenen:
Nieuwe klanten worden uitgenodigd om u beter te leren kennen
Mensen worden aangetrokken door voorwerpen en kleuren. Van een logo in een medische toepassing verwacht men iets rustgevends. Voor kinderkleding dan weer speels en met heldere kleuren.
We leven nu eenmaal niet in een monochromatische wereld. Mensen worden aangetrokken door tekens en kleuren. Het logo dat uw verpakking markeert, uw uitgaande communicatie van welke aard dan ook siert, of uw diensten moet voorstellen, heeft een ontwerp nodig dat interesse wekt en de nieuwsgierigheid van uw potentiële klanten prikkelt, waardoor zij op zijn minst kijken en daarna hopelijk overgaan tot de aankoop van uw product of dienst.
Het onthult uw identiteit als consument
In elke westernfilm komt het wel aan bod. Cowboys die hun vee brandmerken. Een gebruik dat in het leven werd geroepen om hun eigendom te bestempelen. Uw logo dient precies hetzelfde te doen, maar dan zonder de pijn van een roodgloeiend brandijzer. Uw logo markeert de eigendom van uw producten, uw visitekaartje, uw website, uw communicatie via sociale media. Het vertelt aan de wereld en vooral aan potentiële klanten wie u bent, waar u voor staat, welk type product of service u verkoopt of welk voordeel u de consumenten biedt.
Het logo van Jacqmotte koffie lijkt op een handtekening waarbij de consument het idee krijgt dat het garant staat voor vers gebrande koffie. Ze ‘tekenen’ ervoor en zetten hun handtekening kracht bij door de illusie van geurende koffie erachter te plaatsen.
De gans in het Fja-Oeyen-Donsspeciaalzaak-logo moet ons er blijvend aan herinneren dat zij enkel ganzendons in hun producten verwerken.
De uil, voor ons symbool van de wijsheid, verwerkt in het logo van Standaard Boekhandel, herinnert ons eraan dat we van lezen wijzer worden. Een gegeven waar we allemaal graag mee pronken.
En de ingebeten appel is voor niemand nog een onbekende.
Het onderscheidt u van uw concurrentie
Tegenwoordig rijdt zowat iedereen met een wagen. Je hebt bijvoorbeeld in eenzelfde doelgroep consumenten die zweren bij Volkswagen en je hebt consumenten die zweren bij Audi. Nochtans is de technologie achter beide merken exact dezelfde, want ze behoren tot dezelfde fabrikantengroep. Voor de diehards blijft er evenwel een groot imagoverschil. Het gaat over de symboliek van het logo, met uiteraard de afwerking en het design waarvoor de fabrikant koos in functie van het onderscheid om zijn product in de markt te zetten. Eén groep, meerdere merken, zelfde technologie… enkel het logo zorgt voor een andere beleving.
Wat met merkloyaliteit
In mijn carrière heb een ik tijdje gewerkt voor een immobiliënkantoor als marketing consultant. Doelstelling was om een franchisesysteem uit te bouwen onder één naam, met in elk kantoor dezelfde modus operandi in het benaderen van hun klanten.
Wat me het meest verbaasde als argument om niet in het franchiseverhaal te stappen, was niet zozeer de modus operandi, maar vooral het opgeven van hun zorgvuldig gecreëerde identiteit. De doelstelling van franchising is uiteraard om als groep onder één logo te werken en dat logo te identificeren met dezelfde service aan de consument. Toch haakten de meeste kantoren af omdat ze het zagen als een mogelijk ‘verraad’ aan hun zorgvuldig opgebouwd klantenbestand. Hoewel zowel de uitbaters als het product hetzelfde bleven, bestaat de mogelijkheid dat de consument zich verraden voelt omdat hij het gevoel krijgt op zoek te moeten gaan naar iets nieuws. Op dat moment is er niet alleen een interne mind setting nodig, maar ook een mind setting naar je klanten.
Het viel me dan ook op dat vaak kantoren die het niet zo schitterend deden onder hun eigen merknaam, of kantoren die nog geen merknaam hadden, geneigd waren om in het verhaal te stappen: franchisen met een sterk logo.
It’s all about image…
Het plaatsen van uw logo op uw compleet marketingverhaal, verpakkingen, producten, sociale media, website, advertenties, visitekaartjes, enz… is dé manier om uw merk en uw boodschap consistent in the picture te zetten. Wanneer u door adverteren, netwerken, service verlenen, goeie producten uw merkboodschap hebt ontwikkeld en met succes aan uw logo hebt gekoppeld, wordt alles wat u doet en maakt geassocieerd met het logo en het merk.
Deze logo’s gaan moeiteloos over van merchandise handtekening naar mobiele marketing. Houd een logo daarom eenvoudig. Het blijft veel makkelijker in het geheugen gegrift wanneer het op verschillende materialen staat of op verschillende media wordt weergegeven. Een eenvoudig logo straalt waardigheid, klasse en daardoor kwaliteit uit.
Een imago waar elke consument, elke klant zich mee wenst te associëren.