Het bedrijfs’orgaan’
Een bedrijf kan je het best vergelijken met het menselijk lichaam. Elk orgaan is belangrijk om te functioneren. Indien er eentje uitvalt, is er tijd nodig om te herstellen.
Het hart evenwel heeft de belangrijkste functie. Het voorziet het bedrijf van zuurstof, want zonder zuurstof gaat het licht uit. Wanneer het hart stilvalt, heb je slechts een beperkte tijd om niet het gehele leven te verliezen.
Het hart van uw bedrijf
Daarom vergelijk ik sales het liefst met het hart. Indien dat verhaal niet ‘klopt’, valt alles stil.
Sales dient bovendien een constante te zijn. Vanaf het ogenblik dat iemand je bedrijf (al dan niet virtueel) binnenwandelt, start niet alleen de verkoop van je product/dienst, maar is een permanente begeleiding (commerciële backoffice, productmanagement…) een must om je klant tevreden te houden.
Een salesprogramma afgestemd op elke medewerker dien je daarom te koesteren, zoals je de organen in je lichaam koestert. Zonder voldoende impulsen, zullen ze als snel ziek worden. Zonder een goeie ‘dokter’, zal genezing niet makkelijk worden en lang op zich laten wachten.
Voedsel voor uw bedrijf
Marketing en communicatie beschouw ik dan ook als het voedsel waarmee we het lichaam moeten verwennen, zodat het optimaal kan functioneren en we een doktersbezoek zolang mogelijk kunnen uitstellen.
Stel je gaat een avondje uit en je wil graag ‘scoren’. Kans is meer dan groot dat je jezelf hiervoor zal optutten. Voor de één is dat een kanten jurkje, voor de ander een jeans met slobbertrui, zolang het maar de weerspiegeling is van jezelf en de doelgroep die je wenst te bereiken.
Marketing maakt hierin geen enkel verschil. Nike zal nooit marketing voeren gericht naar een product zoals Coca Cola, maar zal wel op dezelfde aantrekkelijke manier hun sportkledij aanprijzen. Ondanks het feit dat ze een doelbereik hebben naar hetzelfde publiek, is het uiterlijk anders aangepakt en inhoudelijk de boodschap uniek.
Net zoals op de avond dat we gaan stappen om proberen te scoren, komen we heel wat concurrentie tegen. Op dezelfde manier in de juiste verpakking gestoken om de doelgroep te bereiken, maar inhoudelijk een uniek profiel. Je wordt benaderd omwille van je verpakking (marketing), maar het is je unieke zelf (sales) dat het verschil zal maken.
Het businessplan als conceptie
Voor je met het bouwen van je bedrijfsorgaan kan starten, is een businessplan voor de eerste 3 jaar van levensbelang, met voldoende ingebouwde KPI’s om je groeiplannen bij te sturen, waar nodig. Wanneer één van de organen te laat onderzocht wordt, sterft het af. Afhankelijk van de belangrijkheid ervan, stuikt je lichaam in elkaar. Tijdig ingrijpen, is de enige manier om te voorkomen dat het compleet misgaat. Daarom zijn vooraf ingebouwde waardemeters binnen een bedrijfsstructuur een noodzaak. Een businessplan bestaat niet alleen uit cijfers, maar houdt ook een degelijk overzicht in van je core business, zodat je hier je sales en marketing op kan aansluiten. Bij een te groot variërend aanbod, verlies je de focus, en ben je meer met hagel aan het jagen dan doelgericht te schieten.
In de huidige ondernemingsstructuren hoef je niet in alles de beste te zijn, maar is de samenwerking met zelfstandige medewerkers die hun eigen expertises hebben, zelfs een ‘smart move’. Het houdt je vaste kosten onder controle, leid je niet af van datgene waar jezelf het best in bent en zorgt voor een permanente expertise nauw aan huis verbonden. Het aantrekken van die juiste ‘buiten’medewerkers bereik je, opnieuw, door de manier waarop je je bedrijf neerzet in het landschap.
De laatste weken liep ik mee in een bedrijf met een vrij unieke aanpak om zijn potentiële klanten te bereiken, te koesteren en een levenslange samenwerking aan te bieden. Een familiebedrijf dat ondertussen bijna 40 jaar bestaat en bulkt van de expertise in zijn vakgebied. De laatste jaren hebben ze de focus gelegd om uit te breiden in hun expertise, hun aanbod en het aantrekken van de juiste, enthousiaste medewerkers, die als één geheel achter het bedrijf staan en de juiste ambassadeurs vormen (zie blog marketing), maar helaas weet de buitenwereld er nog te weinig van. In dit geval ontbreekt het kanten kleedje, desgevallend de slobbertrui om hun doelgroep ‘at first site’ te bereiken.
Het zou jammer zijn dat een bedrijf met zo’n groot hart, zou uitdoven enkel en alleen omdat het niet voldoende voedsel kreeg om verder te kloppen…